Indie Gameleon Game Jam: interview met winnaars

Posted by on March 18, 2013 in Blog | 0 comments

Indie Gameleon Game Jam: interview met winnaars

Indie Gameleon Game Jam: interview met winnaars

18 maart 2013 door Willem Groeneveld

Indie Gameleon heeft via de Game Jam, waarin elf teams binnen 48 uur een spel bouwen, een enorme diversiteit aan games opgeleverd. Zoals bij elke wedstrijd kan er slechts één de winnaar zijn en in dit geval is dat team Zombies Ate my Game met het spel Wilted Flowers.

En de winnaar is: Zombies Ate My Game

Zombies Ate my Game bestaat uit Rieneke Schaap (30 jaar uit Groningen), Erik Roelofs (26 jaar uit Rijswijk), Martijn Prins (22 jaar uit Utrecht) en Merel van de Wees (22 jaar uit Groningen). Erik en Merel kennen elkaar al enkele jaren, Merel en Rieneke werken sinds enige tijd samen en Martijn heeft zich terplekke bij het team gevoegd. Nog nooit eerder in deze samenstelling gewerkt en direct de hoofdprijs mee naar huis, dat vraagt om een nadere kennismaking met de talentvolle gamebouwers.

wilted-flowers-winnaars

Waarom deden jullie mee?

Merel is kort en krachtig in haar antwoord: “Omdat het enorm interessant klonk en het was in de buurt.” Rieneke zocht vooral een uitdaging: “Het is leerzaam om een game te bouwen en het leek mij een extra uitdaging om dit binnen 48 uur te doen, ik hou van uitdagingen.” Martijnonderstreept dat de tijdspanne van 48 uur erg bijzonder is, maar hij wil er nog wel wat aan toevoegen:

“Bij dit soort evenementen is het mooi dat je niet alleen bent, je werkt met en strijdt tegen andere teams. Die hele sfeer eromheen motiveert en maakt een soort van passie bij de mensen los, precies de beleving waarom de meeste van ons zo graag in de game-industrie aan het werk willen.” Erik is het meest stellig en bondig in zijn antwoord: “Games bouwen is gaaf! Om dat in één weekend te doen samen met een heleboel anderen is nog veel gaver!”

Hebben jullie een achtergrond als gamebouwer?

Erik: “In het verleden heb ik als gamedesigner en gamedeveloper gewerkt. Momenteel werk ik naast mijn fulltime baan als software ontwikkelaar als gamedesigner-for-hire.” Martijn studeert op dit moment af aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht: “Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject, maar sinds mijn middelbare school ben ik al fanatiek bezig met level editors.”

Rieneke is afgestudeerd in Communicatiesystemen en de specialisatie van Game Design & Development aan de Hanzehogeschool in Groningen: “Ik heb onderzoek gedaan naar een spellingsgame voor kinderen van groep 3. Sinds een tijdje werk ik samen met Merel. We proberen een gamebedrijf op te richten: Studio Bleep.” Merel zelf heeft in oktober van 2012 dezelfde opleiding als Rieneke afgerond: “sindsdien probeer ik samen met Rieneke wat aan de weg te timmeren op het gebied van games.”

Was dit jullie eerste Game Jam?

Merel: “ja, mijn eerste Game Jam, in eerste instantie wilde ik eigenlijk als bezoeker naar Indie Gameleon gaan, maar toen bleek Erik de techniek op zich te willen nemen voor de Game Jam en hadden we ineens een team.” Voor Erik is het ook de eerste Game Jam: “De eerste poging, totaal onvoorbereid ook nog eens. Ik hoorde pas anderhalve week voor Indie Gameleon begon dat er iets tofs was in Groningen. Merel vertelde er toevallig over, ze ging er eigenlijk van uit dat ik niet wilde meedoen vanwege de afstand tussen Groningen en Den Haag, maar ik had maanden geleden al besloten ooit een keer aan Game Jam mee te doen, dus toen ze erover begon ben ik er direct ingesprongen.”

Voor Rieneke was het ook de eerste Game Jam, hoewel: “Ik heb wel eerder in een ander team meegedaan aan een wedstrijd van de Nederlandse Game Dagen, maar dat was geen Game Jam.” Martijn, de grote onbekende voor het team, buigt wel op de nodige Game Jam-ervaring: “Dit was mijn vijfde Game Jam, natuurlijk wel de eerste Indie Gameleon Game Jam ;P, maar ik heb al drie keer meegedaan aan de Global Game Jam en één keer met de Games 4 Health Jam meegedaan. Er gaan sowieso nog vele volgen!”

Wat vonden jullie van de concurrentie?

Martijn: “er waren veel groepen en er werd goed gewerkt aan alle games. Met uiteindelijk heel wat spellen die visueel mooi waren, maar helaas hadden sommige teams niet genoeg tijd of focus op een goede gameplay.” Het viel Rieneke ook op dat er veel teams meededen: “Veel deelnemers voor de eerste editie van een nieuwe Noordelijk game event. Bijzonder om te zien hoeveel kanten je opkunt met één thema (kompas red.), helaas heb ik niet alle games gespeeld, maar van wat ik wel heb gezien was ik onder de indruk. Toch erg gaaf om te zien wat er allemaal mogelijk is binnen 48 uur. Petje af voor alle teams!”

Merel heeft ook een hoop mooie concepten gezien maar plaatst toch een kleine kanttekening: “Ik vond het persoonlijk jammer dat niet ieder team een werkend spel heeft ingeleverd bij de jury, ik had erg graag alle games willen spelen. Wel bijzonder om te zien dat iedereen hetzelfde thema had, maar dat de spellen enorm van elkaar verschillen. Erik onderstreept dit: “Veel verschillende teams, veel verschillende ideeën en veel verschillende mensen.”

Hoe was de sfeer?

“Het was erg gezellig. Er kwamen best nog wat bezoekers en omdat wij vlakbij de ingang zaten had ik ook regelmatig een gesprek met mensen die even kwamen kijken, of met andere deelnemers. Daarnaast had iedereen er echt zin in en er werd tijdens de gemeenschappelijke maaltijden uitvoerig overlegd, erg leuk,” aldus Erik.  Ook Merel heeft het erg gezellig gehad: “de ruimte was goed ingericht om samen te werken. Iedereen was natuurlijk geconcentreerd bezig dus echt gezellig keuvelen met andere teams gebeurde alleen met het eten en na de deadline.”

De gezelligheid wordt ook door Rieneke bevestigd: “tijdens de 48 uur concentreer je je toch vooral op je eigen werk, maar omdat je met z’n allen bij elkaar zit en samen eet, zie je elkaar wel steeds. Dat creëert toch band: samenwerking in één ruimte, chronisch slaapgebrek en druk werken aan een spel.” Martijn, de ervaren Game Jam-rot weet waarover hij praat, maar is net zo opgetogen als de rest van het team: “Een erg goede sfeer! De werkruimte was heel knus, wat ik nog niet eerder had meegemaakt bij Game Jams, maar dat maakte de Jam van Indie Gameleon wel bijzonder. De locatie was ook top, behalve dat Groningen ver weg ligt van de rest van Nederland.”

Wat vonden jullie überhaupt van Indie Gameleon?

“Goed geslaagd, ik vind het wel jammer dat ik als Game Jammer niet veel heb meegemaakt van de rest van het evenement, maar dat is logisch,” laat Martijn weten. Ook Rieneke heeft weinig meegekregen van de rest van het festival: “Helaas heb ik van de lezingen weinig meegekregen, de prioriteit lag toch bij de Game Jam. Toch is het jammer, want ook de rest van het programma leek me erg gaaf! De game Jam zelf was echt super geregeld! Het eten was lekker en de ruimte had veel sfeer omdat het zo knus en gezellig was.”

Merel had ook graag wat meer gezien, maar is toch positief: “Goed geregeld allemaal, er liepen af en toe bezoekers binnen en dat was leuk, maar verder heb ik nergens gekeken.” Erik had liever ook wat meer tijd gehad voor het aanvullende programma en had het vooral moeilijk de dagen na Indie Gameleon: “Heb me erg vermaakt en had wel even een cultuurschok toen ik dinsdag weer aan het werk moest. Gelukkig hoorde ik dat er plannen zijn om volgend jaar de rest van Indie Gameleon voor de Game Jam te organiseren, hopelijk kan ik er dan wat meer van meekrijgen.”

Doen jullie volgend jaar weer mee?

Daar hoeft Erik ondanks de afstand niet lang over na te denken: “zeker weten! Iedereen heeft zich vermaakt en we hopen volgende keer beter voorbereid en met iets nog mooiers te komen. Ik zal in ieder geval druk blijven oefenen om mijn skills verder op te poetsen.” Martijn voelt zich bijna verplicht om weer af te reizen naar de studentenstad: “na een succes als deze moet ik natuurlijk wel weer naar Groningen komen.”

“Nu even zonder gekkigheid, het evenement is mij dusdanig goed bevallen dat ik er volgend jaar weer bij ben! Met de groep of desnoods weer alleen! Het zou overigens wel prettig zijn als de slaapplaatsen dan iets beter geregeld zijn.” Rieneke is er ook weer bij: “Ja heel graag! Ik vond het echt superleuk om mee te doen en de overwinning smaakt natuurlijk naar meer!”Merel wil er ook weer bij zijn: “zeker als ze dit keer de Game Jam en de rest van het festival niet helemaal met elkaar overlappen.”

Waarom heeft het spel Wilted Flowers gewonnen?

“We hebben het spelconcept 100 % om het thema heen gebouwd en hebben een deel gepakt dat echt realistisch was in de gegeven tijd, al hebben we alsnog tot de laatste minuut doorgewerkt. Dit concept hebben we vervolgens tot in detail uitgewerkt, zodat het totaalplaatje sfeervol en functioneel was,” aldus MerelRieneke onderstreept de lezing van Merel: “We hebben ons goed aan het thema gehouden. Verder hebben we realistisch gekeken naar de tijd en de mogelijkheden en hebben we extra features, die we ook nog wilden toevoegen, meteen al geschrapt vanwege de tijdslimiet.”

“Elke dag hebben we opnieuw gekeken naar at af was en wie wat moest doen. Zodat iedereen duidelijk wist wat er van hem/ haar verwacht werd. Ik denk dat we hebben gewonnen vanwege het totaalbeeld, het spel werkt goed en er zitten relatief weinig fouten in.” Erik verklaart de overwinning vooral door de details: “We hebben heel veel tijd gestoken in het neerzetten van een goede sfeer, mooie graphics, passend geluid en een gelikte level. Alles aan het spel was af en versterkte het gevoel dat we er in wilden hebben. Martijn roemt de samenwerking, waar volgens hem de overwinning in schuilt: “Uiteindelijk is de samenwerking tussen elkaar essentieel, je komt voor een leuke tijd maar uiteindelijk wil je iets moois maken!”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>